zondag 18 augustus 2013

De slimste mens


Ik kijk zo af en toe naar 'de slimste mens', een quiz-programma dat wordt uitgezonden op Nederland 2, gepresenteerd door Philip Freriks en met verfijnde commentaar van Maarten van Rossum. Het is een vermakelijk zomeravond programma en omdat ik mij wil meten, zeg maar wil vergelijken met de slimste mens, zit ik klaar om 20.30 uur. Ik scoor aardig, zeg ik met enige trots en gelukkig hoort niemand mijn foute antwoorden en op een knop drukken hoef ik niet.
Nu was er laatst een vraag over appels, welke soorten je kende. Ik zat op scherp, een eitje toch? Elke keer als er een goede naam voor een appel werd genoemd, lichtte dit op in het overzicht.
Ik noemde een appelras, toen er een kandidaat -ik weet niet meer wie-, ook de naam James Grieve zei. Punt! dacht ik nog.
'Nee,' zei Philip resoluut. Hij keek nog eens op zijn lijstje, dat waarschijnlijk was samengesteld door jonge appeleters, nee, het stond niet op het lijstje. Geen punt!
De James Grieve is een appelsoort van vroeger, herinner ik mij. Enige kennis der appelnamen was mij toch wel bijgebleven.
Het werd niet goed gerekend, de James Grieve, wel de Pink Lady en de Jazz, Breaburn, zelfs de Golden Delicious mocht nog meedoen. Elstar was ook uit de kist op de lijst gekomen maar James niet. Cox wel, geloof ik.
Kennis is nodig om je tot een snugger, intelligenter en zeker de slimste mens te maken, het helpt sowieso als je iets onthoudt.
En daar zat Maarten, de slimheid vertegenwoordigend, als voorbeeldfunctie voor de slimste mens, en Maarten had geen commentaar! Ik durf te wedden dat hij ook weleens een James Grieve heeft gegeten, met zijn gezellige appelwangetjes! Een historische appel is het!
Philip woonde misschien te lang in Frankrijk, waar ze geen 'pomme' James Grieve kenden, c'est dommage...
Maar goed, er waren meer vragen.
Een van de-door-de-zure-appel-heenbijten-vraag was over de penis. Je moest zoveel mogelijk onderdelen van het apparaat noemen.
Maarten's wenkbrauwen stegen omhoog, en het was jammer dat ik net mijn frambozen met ijs at; bij het horen het onderdeel balzak, verloren de frambozen hun allure naast de bol ijs.
Ach ja.
Gelukkig verblijdde Maarten mij met de slimme uitspraak, door te melden dat hij niet van het woord knuffel hield.
Dat maakte mij blij.
En daarom kijk ik vanavond weer.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten