vrijdag 18 november 2011

Missen

Wat mis je nou eigenlijk, daadwerkelijk? Ik vraag mij zelfs af wat missen überhaupt inhoudt.
Niets is prettiger om dan gewoon je woordenboek uit de kast te pakken en je de keuze hebt tussen een groot dik woordenboek, of twee kleine, of een oude, of nieuwe uitgave van het Nederlandse woord. Het wordt Prisma, de nieuwe. 
Ik vind het woord opzoeken op de computer handig maar niet fijn. 
Ik houd van die bladzijden door te bladeren. 
Zoveel woorden die je eigenlijk wel allemaal wil lezen maar ik beperk mij meestal tot eentje. 
Soms twee.
Juist niet het woord wat ik zoek maar zo'n woord op de zoektocht ernaar toe, zeg maar. 
Als je ogen langs de woorden turen en het alfabet in je hoofd je vertelt waar je moet stoppen.
Een belevenis.
Daar is mijn woord.
Midlifecrisis. Mijn lot, bestemming of iets dergelijks, juist dit woord te vinden, denk ik even spiritueel maar daar ben ik al gauw vanaf. 
De woordbetekenis liegt er niet om, trouwens. 
" Periode midden in het leven waarin je twijfelt aan het nut van wat men heeft bereikt", luidt de betekenis.
Zo.
Waar het midden van je leven ligt is moeilijk te bepalen als je niet weet waar het einde ligt, wil ik even kanttekenen. 
Een quotiënt maar zonder deling of juist een ondoorzichtige manier, die nog niet is uitgevonden om je leeftijd in te schatten wanneer het afgelopen is met de pret.
Even hypothetisch gesteld, stel je hebt het erg moeilijk op je dertigste, een midlifecrisis. Zeg, dat is je quotiënt. Dan is je houdbaarheidsdatum zestig? 
Gekkigheid.
Ik dwaal af en voor ik het weet mis ik mijn woord.
Missen.
De eerste drie letters blijken erg populair te zijn. Er is heel wat mis, dat merk je gelijk.
Missen, de betekenis luidt,
het niet halen;
niet treffen;
afstaan;
niet hebben;
het ontbreken voelen;
zonder iets zijn;
verkeerd uitkomen.
Tjee.
Iedere betekenis kan ik associëren met een iets, mens of ding.
En vervolgens, erg en vervelend.
Het is geen leuk woord, daar twijfel ik niet meer aan.
Martin Bril, de grootste verhalenschrijver (vind ik) zei en ik citeer,  
'Je mist meer dan je meemaakt. Helemaal niet erg'.
Missen doet niet aan een midlifecrisis.
Het woord , "missen" te verklaren heb ik ook weer meegemaakt.
Nuttig, zou mijn moeder zeggen.





































Geen opmerkingen:

Een reactie posten