woensdag 23 november 2011

HEMA

Ik was vandaag in de HEMA. En ging er een rookworst kopen, een magere, dat scheelt weer wat vet op de heupen. Er is geen rookworst lekkerder dan in de HEMA, vind ik.
Vroeger kocht ik mijn BH ook in de HEMA of ondergoed. Handdoeken, koffiefilters, dat soort dingen.
En heel vroeger kocht ik er knoopjes en roomboterkoekjes, los uit een bak en je kon ze uitkiezen, die koekjes. Ik wilde dan een half pond. 
Knoopjes en koekjes vind je er niet meer los. Alles zit nu in een pakje.
Langzamerhand waren er steeds meer dingen te koop in de HEMA. 
Het is leuk in de HEMA.
De tompouce van de HEMA, mmmmmmm, zo lekker!
Dat is pas echt HEMA, net zo als de reclameboodschap luidt.
De letters HEMA, een acroniem zoals dat zo mooi heet, staan voor Hollandse Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam. Het is maar dat je het weet en ik weet het al jaren. Ik houd van acroniemen en onthoud graag de betekenissen ervan.
Zo heeft iedereen een tic.
Ik heb er meer, maar dat doet er even niet toe.
Maar goed. 
Vandaag pak ik dus die worst van het hangertje, kijk nog of die mager is, door op het etiketje te kijken en wat zie ik?
Mandarijnen.
Er liggen mandarijnen in een bak, vlakbij de worsten.
En melk staat er ook nog.
Mandarijnen in een netje in de HEMA!
Ik ben verbijsterd. 
Totaal van slag ga ik naar de kassa en de volgende schok dient zich aan.
Bloemen staan daar, tulpen en rozen, geloof ik, ik kon er niet naar kijken, zo erg vond ik het.
Bloemen in de HEMA, dat kan toch niet!
Als ik daarna ook nog boeken in een rek zie, ben ik totaal van de rel.
De HEMA heeft zijn vertrouwde gevoel in mij helemaal verknald.
Ik ben in de war en tja, ik weet ook wel dat je onderbroeken bij AH kan kopen en mandarijnen, maar op een of andere manier is AH niet de HEMA.
Ik vind het helemaal niets dat melk, mandarijnen en bloemen, boeken in mijn HEMA te koop zijn.
Weg ermee!
Mijn HEMA is veranderd in een korte tijd.
En veranderingen geven weerstand, dat weet ik ook.
Maar het is meer dan dat.
De HEMA is de HEMA.
Misschien hebben ze morgen wel boerenkool en prei naast de onderbroeken liggen, weet jij veel.
Of zoiets.
Fietsen hebben ze ook al in de etalage.
De pin-automaat ernaast en vlakbij de petjes en handschoenen of in de zomer de badpakken.
Mijn HEMA.
Echt HEMA.
Nou niet dus.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten