donderdag 3 november 2011

Denk

Soms word je wakker met zo'n gevoel van -ik ga het anders doen-. 
Je gedachten zijn rijk van nieuwe ingevingen die je je wilt voornemen. 
Zomaar zonder dat de kalender aangeeft dat het 31 december is.
Dus niets moet.
En dat is fijn.
Ik werd al denkend wakker, wat toch een prestatie is na een nachtrust. 
Af en toe ga ik in gesprek met mijzelf, dat heb ik nodig zo af en toe.
Ik noem dat de spiegelbeeld-controle. 
Kijken of je zelfbeeld nog in orde is.
Even praten met jezelf.
Zoiets dus.
Mijn goede voornemens dienen zich al aan.
Bewegen wil ik meer want daar word ik blij van. En gewicht wil ik min 5. Zo. En wat zou ik graag willen lopen, rennen. Maar dat is een ander verhaal. 
Meer luisteren naar een ander en mijzelf is ook zoiets. Soms neig ik teveel aan woorden te hebben zodat een ander niets kan terug zeggen tegen mij. Het is een eigenschap van de familie, meerdere van de Brug-club doen dat. Ik doe er al jaren mijn best voor, maar optimaal lukt het tot nu toe niet.
Ik denk dan ook weer waarom. 
Ik ben huiverig -bang zou teveel zijn om het te noemen- wat de ander wil zeggen tegen mij.
Liever hoor ik dat niet, denk ik. Misschien willen zij mij raken of kwetsen. Of zeggen dat ik iets niet goed doe. Of in het ergste geval helemaal niet deug.
Tja.
Ik zucht er van.
Het zelfbeeld dat ik heb is daarom aan een spiegelbeeld reflectie toe vandaag. Ik denk, dat ik lief ben. En aardig ook. Dat ik moedig ben en een doorzetter. Krachtig. 
Ik kijk mij aan in de spiegel en wacht op een reflectie. 
Misschien heb ik het helemaal mis.
En weet ik niet eens wie ik zelf ben.
De badkamer heb ik gisteren geschilderd en de heldere witte muren zijn in reflectie meewerkend aan mijn heldere zelfbeeld. Bovendien is het plafond ook nieuw en wit dus het is een spirituele ruimte geworden met een heldere spiegel voor het zelfbeeld.
Tja. 
' Spiegelbeeld vertel eens even, ben ik net zo mooi als jij?' zong ons aller Willeke Alberti al jaren geleden.
Maar goed.
Daar sta ik niet voor. 
Even praten met mijzelf.
Denken.
Wat ik wil en niet.
Wat ik kan en niet.
Wat ik durf en niet.
Wie ik ben en niet.
De zon komt op zonder na te denken. 
De maan gaat weg en dacht niet na.
Vogels vliegen zonder na te denken naar hun bestemming.
Ik ga douchen.
En daarna kijk ik in de spiegel.
Zonder na te denken.
Denk ik.

















1 opmerking: