dinsdag 20 september 2011

Plan

'You have a plan now,' zei Ben die aan de andere kant van de oceaan woont en dan nog ook in het midden van het land van Obama.
Ben is een wijze man, al de negentig jaar gepasseerd en actief.
Hij skypt, mailt en kan facebooken. Soms stelen ze zijn facebook zelfs, zegt hij en kijk, dat kan niet iedereen zeggen.
Maar goed, ik luister graag naar hem. Na negentig jaar neem ik aan dat iemand iets begrijpt van het leven. Vandaar dat ik geniet van zijn uitspraken en wijsheden.
Ben heeft een mooi karakter en goede humor. Ben leeft tussen jongere leeftijdsgenoten en praat over het leven. Al een paar jaren is Ben alleen en mist zijn vrouw waar hij gelukkig mee was, elke dag.
Toen Ben vol enthousiasme op skype riep, 'you have a plan now ,' en dit nog eens herhaalde op mail, voelde ik mij gelukkig en bevrijd van alles.
Een last viel weg van mij. 
Dat komt namelijk zo.
Het komt door het doel.
Het doel wat je moet hebben in je leven.
Het doel waar iedereen om vraagt, of je het hebt.
En wat je doel is. 
En soms ook nog waarom.
Nou,nou,nou.
Ik zal uitleggen waarom.
Ook hoe.
Ik heb geen doel in mijn leven, nooit gehad en ik wil ook geen doel.  Ik houd er niet van, van een doel.
Uberhaupt voel ik mij graag doelloos. Heerlijk dat gevoel.
Je begint een leven en je eindigt het. Kijk, zo doe je dat. En daar doe ik het mee.
Zonder doel.
Maar nu. 
Ik voel mij gelukkiger dan ooit, omdat ik nu weet, dat ik een plan heb. En dat doelt toch op een andere visie.
Kijk, met deze gedachte beweegt er wat. Een plan is vol enthousiasme en vreugde. Een plan is er voor een oplossing, een richting, die mij ergens toe brengt.
Volgende keer vragen ze het vast weer aan mij.
Zo, van, 'wat is uw doel in uw leven?'
Vol trots deel ik mede dat ik een plan heb. 
Is dat geen mooi antwoord?
Een doel is een einde, een plan juist niet .
Misschien houd ik niet van een einde. Ook niet van eindeloos, dat duurt altijd zo lang. 
Ik voel mij gelukkig met mijn plan. Al weet ik nog niet wat ik van plan ben maar dat komt wel.
Vandaag ga ik nadenken over het plan.
Geweldig.
'You have a plan now!' 
Magic words!'
Thanks Ben!!









Geen opmerkingen:

Een reactie posten