dinsdag 20 september 2011

Zon en regen

Sinds kort heb ik een zonnebril op sterkte. En ook nog, een parapluutje, zo'n kleine voor in mijn tas. Nou, ik vind het wat. 
Om deze twee hulpmiddelen in mijn leven toe te laten, moest ik toch wel een stap maken. Op beschermde wijze ben ik klaar voor deze weersinvloeden, de regen zowel als de zon.
Een regenscherm of mooier gezegd de paraplu, tegen de plu. Van pluvoir natuurlijk, wat regen op z'n Frans is. Dat gaat niet helemaal op voor parasol, maar goed, dat is wel tegen de sol. En die past weer niet in je tas.
Maar goed. 
Nu dit.
Ik heb een hekel aan een paraplu. En ook aan een zonnebril, hoewel ietsje minder. Het vreemde is dat ik veel van regen houd en ook veel van zon, dus daar ligt het niet aan. Ik houd ook van storm. Maar weer niet van regenjassen, om maar helemaal niet over poncho's te beginnen, getverderrie.
Die dingen vliegen je aan en over je hoofd zodat je niet nat wordt maar tegelijkertijd als een blind paard op je fiets zit. 
Niets is erger dan dat geval. Nat worden, vind ik niet erg en ik weet dat mijn haar ook veel beter zit. Ik heb krullen namelijk die vrolijk worden van het vochtige weer. 
Dat was euvel nummer een, de paraplu.
Dan ook die zonnebril nog.Omdat ik tegenwoordig dagelijks een gewone bril op mijn neus heb, voldeed de lorrenbos van een zonnebril uit de Hema, niet meer. Ik zag niet veel meer, weliswaar geen zon maar de rest ook niet.
Meneer de opticien wist er raad mee. Hij is bovendien een erg aardige opticien moet ik zeggen.
Dus. 
Een zonnebril op sterkte en een paraplu op maat.
Ik voel dit samengaan met het woord oud.
Kan aan mij liggen maar toch.
Een extra tas heb je nodig, voor die bril en plu. Niet omdat ze zo groot zijn, maar toch pasten ze niet helemaal in mijn gewone tas. 
En elke dag is er regen of zon. 
Het is een onderneming. 
Al die tassen aan je lijf.
Vriend daaraantegen heeft altijd een paraplu bij zich. Op vakantie neemt hij er twee mee, de optimist en soms koopt hij er ook nog eens twee. Ooit sloot hij een paraplu verzekering af en toen ben ik mij wel zorgen gaan maken. Maar goed, het is besproken en hij blijft mijn allerliefste vriend.
In paraplu-relatie zijn wij erg verschillend, dat wel. Een totaal ander gedrag vertonen wij bij regen, dat is duidelijk. Laatst kwamen wij tot een paraplu discussie en wel deze. Als hij dood gaart wil hij begraven worden met zijn paraplu.
Dat vind ik wel erg vreemd, maar ja.
Als het je gelukkig maakt, moet je het niet laten, toch?
Ik zie het al op zijn kaart, in plaats van bloemen, liever parapluus.
Raar hoor.
Het regent vandaag.
En ga naar buiten. 
Tsja. 
Druppels rollen door mijn krullen.
Heerlijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten